doa

doa
amalan hidup

07 April 2015

Nak cerita pasal kembara ke India lagi

Melihat-lihat gambar yang lepas,tersenyum sendiri melihat kembara ke India secara berkumpulan yang diketuai oleh Cikgu Mohamad Basri Hamzah. Tahunnya tahun 2012.Bulan Februari.Sebenarnya,banyak pengajaran dan ilmu yang saya dapat hasil kembara ini.

Pertamanya,semasa dalam kapal terbang,jumpa dengan seorang rakyat Malaysia bapa keturunan Sikh yang memberitahu beliau membawa dan menghantar anaknya ke India selama 3 bulan supaya anaknya belajar tentang kehidupan sebenar.Juga tentang kepayahan dan kesukaran hidup di India dalam mencari rezeki.Dulu,dia telah menghantar anak lelaki sulungnya dan impak yang diterima cukup besar.Anak sulung lelakinya menjadi semakin bertanggungjawab dan berusaha bersungguh-sungguh sama ada belajar atau bekerja di Malaysia. Bagi bapa Sikh ini, penduduk Malaysia sudah jadi terlalu manja dan lembik.Tidak sabar untuk menyelesaikan sesuatu kerja dengan baik. Pendapat saya, 100% saya setuju dengan bapa Sikh ini. Ramai golongan kaya di India tapi ramai lagi golongan yang berjuang untuk hidup sekadar bekerja untuk makan dan teruskan hidup.

Gambar berikut ialah gambar saya duduk di belakang penenun kain yang upah untuk mereka cukup rendah.Kerja lama upah cukup sikit. Apabila saya memberi seorang 50 rupee,kedua-duanya yang sudah tua cukup berterimakasih melalui reaksi spontan mereka. Cepat-cepat mereka simpan duit dan meneruskan kerja.
Keduanya, inilah kali pertama saya menaiki kapal terbang. Lucu kan. Dulu pada tahun 1998,sebelum posting mengajar pertama saya sudah beli beg besar untuk ke Sabah atau Sarawak. Rupa-rupanya ,posting ke Changkat Jering sahaja. Saya banyak belajar cara dan kaedah untuk kembara guna kapal terbang. Tengok dan tiru. Belajar banyak dari Cikgu Ismail,Cikgu Basri,Tuan Haji Aziz,Tuan Haji Mat Radzi ,Tuan Haji Rusli dan Ustaz Fathi yang sudah acapkali naik kapal terbang kembara ke negara lain.
Kat KLIA.

Beratur dalam debaran sebelum hendak naik kapal terbang.

Dalam kapal terbang, sebelah Haji Rusli Husin.Sebelah Haji Rusli,gadis warga Jepun yang hendak ziarah ibunya seorang pensyarah di India.

Isi borang berkaitan visa hendak masuk India dalam kapal terbang.

Makan.Sudah tentu. Sedap.

Baca akhbar dan buku. Sempat habis satu novel. Lama atas kapal terbang. 5 jam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan