doa

doa
amalan hidup

28 Februari 2011

Riuh-riuh filem

Menjelang sahaja awal tahun, pasti ada rakan saya yang amat berminat tentang filem akan merangka jadual kerja beliau dengan akan mengambil cuti dari bekerja pada hari gemilang "Academy" berlangsung.Beliau akan bercuti dan mengikuti dengan penuh minat siaran langsung ini. Pada beliau,sudah hilang seri dan kepuasan apabila hanya menonton siaran ulangan.

Saya juga cukup meminati filem. Setara dengan rasa kasih dan sayang pada buku. Saya menonton semua filem dan semua genre filem. Tidak kira ia filem Barat,Melayu,Tamil,Hindustan, Eropah,Iran dan yang lain-lain.Asalkan filem tersebut dapat menimbulkan rasa puas adan seronok saya untuk menontonnya.Dan saya juga turut mengikuti filem terbaik Academy untuk menontonnya kemudian. Sampai kini,saya masih tidak dapat menonton 2 buah filem yang mendapat kritikan hebat pada Academy yang terdahulu iaitu filem perang "The Hurt Locker" dan filem lakonan Marion Cotillard "La Vien Rose". Tahun ini,berdasarkan sorotan dan analisis di dada akhbar,saya teruja untuk melihat filem The King's Speech sebuah filem berkaitan sejarah yang pasti memancing minat yang cukup besar buat saya.Selain itu,saya ingin menonton filem Black Swan lakonan Natalie Portman,The Fighter lakonan Mark Wahlberg dan Christian Bale serta sebuah filem koboi lakonan Jeff Bridges iaitu " True Grit".

Selain ingin menceritakan berkaitan buku yang telah saya baca,saya juga ingin berbuat yang demikian untuk filem. Filem-filem P. Ramlee cukup hebat pada pandangan saya. Begitu juga filem-filem arahan Akira Kurosawa dari Jepun dan Zhang Yimou dari China. Saya pernah mempertontonkan kepada pelajar saya 2 buah filem dari Zhang Yimou iaitu "Not One Less" cerita guru muda sandaran yang gigih mengajar anak murid beliau serta sebuah filem cinta yang cukup indah lakonan Zhang Ziyi iaitu "The Road Home". Yang menariknya dalam "The Road Home" ,ia dibuat dalam dua bentuk iaitu hitam putih dan warna. Hitam putih menggambarkan masa kini dan warna apabila diimbas kembali bagaimana hubungan cinta antara Zhang Ziyi dan guru muda dari bandar bermula proses mereka bercinta dan cabaran percintaan mereka. Cukup menarik dan mempesonakan. Tontonlah.

Poster filem di atas ialah filem yang paling saya gemari. Ada dua buah filem yang saya cukup gemari iaitu filem "The Shawshank Redemption" lakonan hebat Tim Robbins dan Morgan Freeman dan filem "Cinema Paradiso" iaitu filem berkaitan sejarah pasang surut gemilang sebuah panggung wayang dan dua orang pelaku penting iaitu pemain wayang itu dan budak yang berminat dengannya. Lain kali saya akan bercerita lagi.
Sekarang musim sibuk. Perlu tonton filem untuk seimbangkan kesibukan tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan