doa

doa
amalan hidup

05 Februari 2011

Sasterawan Negara: Ada Tokohnya , Tiada Gah Di Minda dan Di Hati Rakyat

Cukup bagus apabila novel "Interlok" karya Sasterawan Negara Abdullah Hussain. menjadi isu kontroversi yang menggamit semua pihak menunjukkan belang masing-masing. Saya tidak ingin membincangkan novel Interlok di sini. Bagi saya, Interlok bukan novel terbaik beliau. Baca "Sebuah Perjalanan", dan novel autobiografi perjalanan beliau yang selanjutnya.Juga baca cerpen-cerpen "Pertemuan" beliau. Yang ingin saya sentuh ialah tentang institusi gelaran "Sasterawan Negara" itu sendiri. Kalaulah tidak berlaku kontroversi,tidak ramai yang tahu bahawa Abdullah Hussain merupakan Sasterawan Negara Malaysia. Saya pasti kerana sebelum ini karya beliau ,"Konserto Terakhir" telah dijadikan karya untuk KOMSAS sekolah menengah atas dari tahun 2001 hingga 2010.
Menyentuh tentang subjek sasterawan negara ini,hati saya cukup pilu dan marah serta kecewa sangat . Ini terjadi pada hari Selasa,1 Februari yang lalu. Siapa? Pelajar tingkatan 5 Bahasa Melayu saya. Sebelum memulakan pelajaran, saya bertanyakan tentang sasterawan negara. Cuba sebut berapa bilangan penerima di Malaysia sehingga 2011. Semua terpelongo sahaja. Terpingkal-pingkal. Kesian sungguh. Tak jadi nak marah. Terus dengan soalan yang kedua. Cuba namakan sasterawan negara yang ada. Lagi terpinga-pinga. Meneka dalam kesamaran. Akhirnya,saya memberitahu ada 10 orang sasterawan negara. Masih lagi pelajar untuk terus meneka. Yang betul hanya seorang iaitu Sasterawan Negara Dato' A Samad Said. Apabila saya menyebut sepuluh nama, masing-masing seperti berada di planet asing.Kosong. Baru pertama kali dengar dan tahu. Akhirnya ,saya memberi masa selama 2 minggu kepada pelajar untuk mencari maklumat berkaitan Sasterawan Negara ini.
10 orang Sasterawan Negara Malaysia sehingga 2010 yang patut semua rakyat Malaysia tahu
1.Sasterawan Negara Keris Mas (Kamaluddin bin Mohamad)
2.Sasterawan Negara Dato' Usman Awang.
3.Sasterawan Negara Dato' Shahnon Ahmad.
4.Sasterawan Negara Dato' A. Samad Said.
5.Sasterawan Negara Arena Wati ( Mohamad Dahlan bin Biang)
6.Sasterawan Negara Dato' Abdullah Hussain.
7.Sasterawan Negara Dato' Noordin Hassan.
8.Sasterawan Negara Dr. Muhammad Haji Salleh.
9. Sasterawan Negara S. Othman Kelantan.
10 Sasterawan Negara Dato' Anwar Ridhwan.

Sesungguhnya,banyak yang bersarang dalam kotak ingatan saya. Banyak juga yang ingin dihamburkan. Tapi.Tunggu dulu.Macam iklan le pulak ye. Nanti kita sambung lagi cerita sasterawan negara ini. Cerita....cerita le (Ikut "Hantu Kak Limah Balik Rumah"). Ha. ha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan